15. července 2014

Jak hospodařit s penězi

Jako nevim úplně, jestli jsem ten vhodnej člověk na radu ohledně peněz. Já osobně jakmile mám prachy, tak utrácím jako blázen. Nicméně jsem se naučila utrácet popořadě.
Zdroj: weheartit.com

Jakmile přijde výplata, zaplatím hned všechno co je třeba zaplatit. Pak mi na účtu zůstanou peníze, který už jsou "jen pro mě". Tady je seznam toho, co já konkrétně platím (nebo jsem teda platila před tím, než jsem odjela do Katalánska):

  • nájem - měla jsem pronajatej pokoj v bytě se spolubydlícíma, 45 minut od centra, v paneláku, za 4000,- se vším všudy (energie+internet)
  • paušál - foun platit musíte, bez toho to nejde. 
  • lítačka na MHD
  • důchodový připojištění
  • spoření 1
  • spoření 2
  • různý splátky - jooo, to jednou potřebujete novej notebook, podruhý sníte třeba o objektivu, ...
  • lékaři - třicet korun tady, třicet tam, nějaký léky, antikoncepce. A nakonec je z toho v průměru 700,- měsíčně za léčení všeho možnýho (nejsem hypochondr a kromě akné a občasné chřipky ničím netrpím).
  • jídlo - já nějak neumím odhadnout, kolik běžně utratím za jídlo. Když odmyslím návštěvy putik a krčem, tak to odhadnu tak asi 3500,-? Je to možný?

Tohleto je to, co prostě musím zaplatit. Zbytek peněz mi zůstane na útratu. Moc už jich nezbyde. Pokud jste chroničtí utráceči jako já, tak čtete tyhle tipy:
  • utrácejte těsně před výplatou - pokud nedokážete odolat a prostě chcete tu super sukni, kupte si ji až před výplatou. Nestane se vám pak, že prachy utratíte v polovině měsíce a na konci měsíce zjistíte, že vám chyběj.
  • nechoďte do hospody s velkým obnosem - protože vinou opilosti to tam pak všechno uvalíte mnohem snáz, než kdybyste těch peněz tolik neměli.
  • nepůjčujte prachy - dokud na kontě nemátě tolik, abyste peníze případně nepostrádali, tak prachy nepůjčujte ani na základě nějakýho lejstra (a bez lejstra už vůbec ne).
  • spoustu věcí, o kterejch si myslíte, že potřebujete, tak nepotřebujete - jako když už doma máte jednu řasenku, tak ji prostě dopotřebujte a pak až si kupte další. Stejně by vám ta první mezitím vyschla.
  • nenakupujte v záchvatu - "Jooo, teď mám na účtě pětimístnou částku, jedu na Chodov!!". No tak to ne. Protože tam všechno uvalíte. A to jistě nechcete.
  • potravin nakupujte trochu a častějš - nedělejte velký potravinový nákupy. Stejně to nestihnete sníst a zkazí se vám to. Je škoda jak toho jídla, tak peněz.
Uvítám rady od vás - co dělat, když už nedokážete odolat občasnému utrácení? Nebo návod, jak šetřit...? :)



2 komentáře:

  1. Návod jak šetřit? Pche, toerii znám. Všechno Ti to můžu odvykládat. Ale v praxi to neumím :-D Každopádně to dělám podobně jako Ty. Když přijde výplata, nechám ji tak dva dny ležet na účtu a koukám se, jak to vypadá hezky. A pak je třeba poplatit všechno nezbytné (a že to je kopa!) a pak se snažím moc nerozhazovat. Jenže pak to přijde, a už to nejde zastavit. Naštěstí mám tolik soudnosti, že se včas zastavím alespoň do toho stavu, abych měla co jíst. Nějaké šetření mi moc nejde. Takže když chci jet na dovču, mám docela problém a řeším to po různu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to mi povídej! Já jsem úplně neschopná našetřit větší obnos, pokud zrovna větší obnos náhodou někde nedostanu (jakože v práci třeba).

      Vymazat

Děkuji za každý asertivní komentář (protože i kritika se dá napsat slušně!) :)